söndag, april 22, 2007

And the Oscar goes to...

...Kim Jan Reginald Sulocki!

Måste bara en gång för alla få uttrycka min stora fascination och beundran för denna mystiska människa och mitt mesta kändisspan! Han har inte bara gjort oförglömliga rolltolkningar i klassiker som Tre kronor och Nya tider, utan är dessutom min alldeles egna kvarterstomte (vill jag inbilla mig) som lyser upp min dag, mer ofta än sällan, när han kommer traskande på gatan, kort i rocken, med barsnslig röst och utseende som en yster pojkspoling från 80-talet.

Det kanske kan tyckas att han med denna meritlista inte har förtjänat en plats bland de riktigt stora pojkarna, ikoner och legender inom artistvärlden, men ack vad fel man kan ha genom att döma Sulockin efter såpan! För döm om min förvåning när jag efter ett antal av avsnitt av den svenska versionen av den genialiska, tecknade serien Spongebob Squarepants (som inte alls är riktad till barn, trots att den visas på Nickelodeon!) inser att den där extrema, absurda och hysteriskt roliga rösten som tänjer alla gränser för det konventionella och till och med det möjliga, faktiskt tycks mig kusligt bekant och senare, efter viss research, visar sig tillhöra min maskot Sulocki!

Ytterligare en eloge går till Svampen för att han är solidarisk och hjälper till att rensa i rabatten utanför sitt hus! Återigen har han förgyllt min dag med sitt näpna anlete!

Inga kommentarer: